V4 echt zo erg?

Stel hier je vragen over de regels van FoW
Plaats reactie
Brence
Soldaat

V4 echt zo erg?

Bericht door Brence » zo jun 25, 2017 12:50 pm

Hey all,

Ik stel gewoon die gemene vraag. Is v4 echt zo erg als men op internet trolled?
Zover ik heb begrepen zijn verschillende special rules getrimt in de "basis" boeken (met maybe een return down the road?). Maar spelen de forces uit Afrika Korps en Desert Rats echt zo gelijk?
Of is er toch nog hoop voor een niet al te zware niet al te lichte Historische wargame?

Sherman105
Kapitein

Re: V4 echt zo erg?

Bericht door Sherman105 » zo jun 25, 2017 6:03 pm

Absoluut niet. Het is een beter spel dan V3. Enige nu is dat er nog niet veel lijsten zijn in mid. Maar dat zal in de loop der tijd oplossen. Late en early zijn erop vooruitgegaan.

kaleith
Soldaat

Bericht door kaleith » ma jun 26, 2017 2:04 pm

Uit het recente V4 toernooi- een hoop van de cornercase regels zijn weggevallen, dus dat scheelt een hoop onthoudwerk plus nieuwe spelers worden niet constant verrast door nare special rule x. De movement orders voegen een sterke risk-reward toe in de movement phase, en maakt unit veterancy dus erg belangrijk op je bewegingsopties. Veteran nonduitsers hebben nu "stormtrooper" en duitsers dubbel. Infanterie is nu meer mobiel dan alleen maar in putjes zitten, dr is geen uberarty meer die goed is tegen alles wat onder de template valt, en planes zijn in bepaalde situaties nu daadwerkelijk nuttig. Heavy Tank lijsten zijn beter met de nieuwe company morale rules, maar hebben het wat lastiger met platoon morale.

Tot nu toe zijn mijn enige klachten details die verholpen kunnen worden door meer content.

Panzer Ace
Luitenant

Bericht door Panzer Ace » di jun 27, 2017 10:34 am

speelt lekker door! Het is een goede wargame met een setting ruim gebasseerd op WW2. Je moet het ook niet te gedetailleerd willen maken. Want dan moet je ook ongelihke pu ten lijstjes gaan spelen ;-).
"It is sometimes tougher to fight my superiors than the French."

- Heinz Guderian.

Vindiepev
Soldaat

Bericht door Vindiepev » di jun 27, 2017 2:47 pm

Ik heb FoW altijd gewaardeerd als historische wargame. Daarom heb ik V3 ook zo gewaardeerd, juist om de special rules. Verschillend per nationaliteit en zelfs per theatre of operations. Dat je dan af en toe wel eens tegen een onverwachte special rule aanliep, maakte het voor mij alleen maar bijzonderder. Ik heb nooit de behoefte gehad om al die special rules uit het hoofd te gaan leren.

Wanneer het je er om gaat toernooien te winnen, wil je natuurlijk alle mogelijkheden van alle mogelijke tegenstanders weten. Ja, dan wordt het een hoop. Voor mij is dat nooit een issue geweest. Ik vond toernooien best leuk, maar om ze per se te winnen... neu.

V4 heeft veel meer het oog op die toernooien. Met de nivellering van special rules heeft BF wat mij betreft het leukste uit het spel gehaald.

Wat verder niet positief meespeelt is dat BF in mijn ogen nu wel erg bezig is het koetje uit te melken. Statuskaarten die aanvankelijk alleen bij een model te koop zijn! Ik verzuip al in de modellen! Nu zijn ze mondjesmaat begonnen met die kaarten, bij hun mid war. Interessant is dat het ooit bij MW Noord Afrika is begonnen. Ze zijn nu gewoon weer opnieuw bij af begonnen, met extratjes die je eigenlijk nodig hebt om vlot te kunnen spleen. Die kaarten zijn bovendien niet eens zo innovatief. De Battlegroup regels werken er ook mee. Voor nog geen 10 GBP had ik àlle US armoured vehicles & aircraft èn àlle LW German armoured vehicles! Dat moet ik BF nog zien doen. Battlegroup speelt trager en heeft enige boekhouding (bijvoorbeeld maximale munitie voorraad per AFV), maar zit daarmee voor mij toch dichter bij de historische wargame dan V4.

Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die V4 juist prettiger vinden omdat het sneller gaat en vooral meer competitiefähig is. Good for them. It just isn't my cup of tea.

Kaasboer2.0
Sergeant

Bericht door Kaasboer2.0 » di jun 27, 2017 5:47 pm

Ik vermaak me goed met V4, vind het allemaal prima zoals het is, en ga er vanuit dat er meer content aan komt.

Borsis
Maarschalk

Bericht door Borsis » do jun 29, 2017 5:51 pm

V4 speelt makkelijker,sneller en toegangkelijker dan V3.
V3 is voor mijn gevoel wel historisch verantwoorder dan V4.

Wat in V4 wel een (hopenlijk tijdelijk) probleem is het gebrek aan opties voor MW en de onbalans in LW omdat de punten daar nog niet zijn aangepast.
Zo kun je nu met russen meer dan 50 tanks op tafel zetten bij 1650 punten. Dat is gewoon niet meer tegen te houden met welke lijst dan ook.
Maat ik hoop dat het gebrek aan opties in MW en de totale onbalans in LW in de recente toekomst wordt recht gezet.
Je moet over voldoende fantasie beschikken om de waarheid aan te kunnen.

recce103c
Kapitein

Bericht door recce103c » za jul 01, 2017 4:19 pm

Vindiepev schreef:
di jun 27, 2017 2:47 pm
Ik heb FoW altijd gewaardeerd als historische wargame. Daarom heb ik V3 ook zo gewaardeerd, juist om de special rules. Verschillend per nationaliteit en zelfs per theatre of operations. Dat je dan af en toe wel eens tegen een onverwachte special rule aanliep, maakte het voor mij alleen maar bijzonderder. Ik heb nooit de behoefte gehad om al die special rules uit het hoofd te gaan leren.

Wanneer het je er om gaat toernooien te winnen, wil je natuurlijk alle mogelijkheden van alle mogelijke tegenstanders weten. Ja, dan wordt het een hoop. Voor mij is dat nooit een issue geweest. Ik vond toernooien best leuk, maar om ze per se te winnen... neu.

V4 heeft veel meer het oog op die toernooien. Met de nivellering van special rules heeft BF wat mij betreft het leukste uit het spel gehaald.

Wat verder niet positief meespeelt is dat BF in mijn ogen nu wel erg bezig is het koetje uit te melken. Statuskaarten die aanvankelijk alleen bij een model te koop zijn! Ik verzuip al in de modellen! Nu zijn ze mondjesmaat begonnen met die kaarten, bij hun mid war. Interessant is dat het ooit bij MW Noord Afrika is begonnen. Ze zijn nu gewoon weer opnieuw bij af begonnen, met extratjes die je eigenlijk nodig hebt om vlot te kunnen spleen. Die kaarten zijn bovendien niet eens zo innovatief. De Battlegroup regels werken er ook mee. Voor nog geen 10 GBP had ik àlle US armoured vehicles & aircraft èn àlle LW German armoured vehicles! Dat moet ik BF nog zien doen. Battlegroup speelt trager en heeft enige boekhouding (bijvoorbeeld maximale munitie voorraad per AFV), maar zit daarmee voor mij toch dichter bij de historische wargame dan V4.

Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die V4 juist prettiger vinden omdat het sneller gaat en vooral meer competitiefähig is. Good for them. It just isn't my cup of tea.
mijn idee!
Recce Forever!

Warrior
Sergeant

Bericht door Warrior » wo jul 12, 2017 9:45 pm

Ik ben het niet eens dat Russen niet tegen te houden zijn, bouw je leger met Pz fausten, Pz Schrecks, AT guns, Pioneers en air.
Het is nog steeds zo dat 2 results tegen een tank platoon die een assault uitvoerd hem stopt.
Ik zie het probleem niet zo.

Borsis
Maarschalk

Bericht door Borsis » wo jul 12, 2017 10:08 pm

Warrior schreef:
wo jul 12, 2017 9:45 pm
Ik ben het niet eens dat Russen niet tegen te houden zijn, bouw je leger met Pz fausten, Pz Schrecks, AT guns, Pioneers en air.
Het is nog steeds zo dat 2 results tegen een tank platoon die een assault uitvoerd hem stopt.
Ik zie het probleem niet zo.
Omdat zitten wachten geen winst oplevert voor de infanterie. Dan verliezen beide spelers. Daarnaast kan je als schietende speler de targets aanwijzen.
Beide zijn voldoende reden om te vaan bewegen want je doet toch niet mee aan een toernooi om te verliezen?
Je moet over voldoende fantasie beschikken om de waarheid aan te kunnen.

Plaats reactie