Nederland in versie 4

Plaats reactie
Edzard
Sergeant

Nederland in versie 4

Bericht door Edzard » za mei 06, 2017 3:35 pm

Ik heb een beetje Nederlands spul waar ik rustig aan verder werk, momenteel bestaat dit uit:
  • Company HQ 15pts
  • Infantry platoon 85pts
  • Infantry platoon 85pts
  • Infantry platoon 85pts
  • Infantry platoon 85pts
  • MG platoon (2x mg) 55pts
  • MG platoon (2x mg) 55pts
  • AT platoon (3x ATG) 80pts
  • AT platoon (3x ATG) 80pts
  • Howitzer battery (4 12-L-12) 200pts
Ik vind het al een aardige verzameling, maar het komt uit op 825 punten!!! Net over de helft voor een normaal potje Flames of War van 1500 punten. Eerder had ik het idee om wat bunkers toe te voegen. Die krengen vreten punten, zeker als ik daar ook nog de tank obstacles bijvoeg. In versie 4 zijn bunkers een stuk simpeler geworden, daar ben ik wel blij mee. Maar gezien de nieuwe regels voor reserves (ook een vooruitgang denk ik) wordt het wel erg leeg als ik 700 punten aan bunkers + prikkeldraad + anti-tank obstakels neerzet met daarbij de 200 resterende punten aan reguliere troepen.

Ik vraag mij af of een tweede compagnie toevoegen een betere optie is, daarbij: zou het dan "mogen" een compagnie toe te voegen uit Blitzkrieg? Ik kijk dan naar de Franse tanks die ook in de Nederlandse PDF staan: een compagnie Hotchkiss of Somua tanks uit Blitzkrieg.
Of denken jullie dat het dan bij de PDF moet blijven en een infanterie of mariniers compagnie toevoegen wel zou kunnen, maar meer dan dat niet?

Borsis
Maarschalk

Re: Nederland in versie 4

Bericht door Borsis » zo mei 07, 2017 12:13 am

Je mag alleen van een van je support platoons een comapny toevoegen.
Dus kijk welke u its er als support gelden in de PDF.
Als een van die een eigen compNy lijst hebben ergens dan mag je die toevoegen als tweede company.
Je moet over voldoende fantasie beschikken om de waarheid aan te kunnen.

Sherman105
Majoor

Bericht door Sherman105 » zo mei 07, 2017 1:03 am

een tweede formation is wel een goede manier om Nederlanders "speelbaar" te krijgen. zal er es induiken. heb zelf een Frans tank leger dus misschien is dit het moment wat Nederlanders aan te schaffen :p

Panzer Ace
Majoor

Bericht door Panzer Ace » zo mei 07, 2017 9:30 am

Fighting withdrawel over zeeland richting Vlissingen voor een heroïsche last stand!
"It is sometimes tougher to fight my superiors than the French."

- Heinz Guderian.

Edzard
Sergeant

Bericht door Edzard » zo mei 07, 2017 12:01 pm

De Fransen staan onder de noemer Divisional Support Platoons met een medium combat platoon, light combat platoon, deep reconnaissance platoon en een fusiliers porté platoon.

Dat levert in Blitzkrieg de volgende lijsten op:
- Escadron de Combat
- Escadron de Reconnaissance
- Escadron de Fusiliers Portés

900 punten Nederlanders + 600 punten Franse tanks.. Klinkt wel lekker. :mrgreen:

recce103c
Majoor

Bericht door recce103c » wo mei 10, 2017 4:24 pm

Panzer Ace schreef:
zo mei 07, 2017 9:30 am
Fighting withdrawel over zeeland richting Vlissingen voor een heroïsche last stand!
of de race voor de Moerdijkbruggen en vervolgens verdediging van de lijn Breda - Tilburg terugvallen op Bergen op Zoom en standhouden aan de Sloedam.
Recce Forever!

Vindiepev
Soldaat

Bericht door Vindiepev » za mei 20, 2017 7:53 am

V4 heeft consequenties voor de NL 1940 pdf. In de eerste plaats wordt het command sterker. Dat is jammer, want historisch gezien was dat niet sterk. Daarom kreeg de NL 1940 pdf ook maar één co-base (een CiC en geen 2iC). Verder was de NL artillerie goed ingemeten (preranged). Dat heeft tot de special rule geleid. In V4 is er een algemene preranged regel, die echter na verloop vervalt. Dat maakt de NL artillerie dus zwakker ten opzichte van de pdf.

Enne.... ja er zit een spelfout in mijn username, maar die krijg ik niet meer hersteld :mrgreen:

Edzard
Sergeant

Bericht door Edzard » ma mei 22, 2017 12:08 pm

Vincent, hoe wordt het command sterker in v4?

Nederlandse artillerie is iets zwakker door het vervallen van die regel, ook de verandering aan prikkeldraad obstakels in v4 maakt deze een stuk minder goed.

Vindiepev
Soldaat

Bericht door Vindiepev » ma mei 29, 2017 8:21 am

Edzard schreef:
ma mei 22, 2017 12:08 pm
Vincent, hoe wordt het command sterker in v4?
Als ik het goed gezien (maar heb de regelset nu niet bij de hand) is het eenvoudiger geworden om na het verlies van een pelotonscommandant die te vervangen. In V3 moest de CiC of de 2iC dat doen. Vanwege de historische zwakte in de (hogere) commandovoering is er voor gekozen om in de NL lijst alleen een CiC op te nemen en geen 2iC. Hierdoor werd het lastiger om co-teams te vervangen, al helemaal wanneer je de CiC verliest (ik was daar altijd heel zuinig op). In V4 (nogmaal: als ik het goed gezien heb) vervalt deze "special rule" voor een generieke die meer mogelijkheden biedt.

Plaats reactie