hulp voor rivierdijken voor Market Garden

De plek om al je creative uitingen te delen
Louis17
Soldaat

hulp voor rivierdijken voor Market Garden

Bericht door Louis17 » wo nov 29, 2017 4:05 pm

Hallo,

Ik ben op zoek naar advies om dijken te maken voor onze Market Garden tafels. In ons clubje te Namen besteden we heel veel aandacht aan mooie tafels en beschikken we over heel wat materiaal voor alle mogelijke periodes en locaties. Toch ontbreken we momenteel specifieke scenery voor onze Market Garden battles. Dan denk ik direct aan die dijken of taluds die typisch zijn voor het Nederlandse landschap (ik denk dat ze rivierdijken genoemd worden).

Ik vermoed dat jullie zulke scenery vaker gebruiken... Kan iemand me raad geven over hoe ze eruit moeten zien, vooral wat betreft de afmetingen. Ze moeten hoog en breed genoeg zijn om iets te betekenen op het slagveld maar moeten natuurlijk speelbaar blijven... Hoe spelen jullie ze volgens de V4 regels? Low of High embankment?

Alvast bedankt voor de tips!

Boreas
Generaal
Contacteer:

Re: hulp voor rivierdijken voor Market Garden

Bericht door Boreas » wo nov 29, 2017 6:43 pm

Ik heb een aantal jaren geleden een hele set met dijken gemaakt, compleet met bestrating bovenop. Uiteindelijk wordt de set niet zo vaak gebruikt, vooral omdat dit soort scenery de tafel echt domineert...

Het materiaal dat ik gebruikt heb, is (volgens mij) 7cm dik hardschuim, gesneden met een hot-wire cutter. Voor die hoogte moeten de dijken wel wat breder zijn... Achteraf gezien zou ik ze van iets dunner materiaal maken, dan hoeven ze ook minder breed te zijn en nemen ze dus minder ruimte in op de tafel.

Indien gewenst kan ik wel even gaan zoeken en een foto voor je maken...
Untutored courage is useless in the face of educated bullets. Mijn BLOG: https://toysoldiersofftowar.blogspot.nl/?m=1

Louis17
Soldaat

Bericht door Louis17 » wo nov 29, 2017 8:01 pm

Hello Boreas,

Als je foto's hebt, heel graag ja, ik kan alle inspiratie gebruiken.

Ik dacht ze ook niet te dik te maken want wordt anders snel moeilijk speelbaar en zoals u zegt moet de breedte in proportie zijn, dus kan snel vrij bombastisch uitkomen op een tafel ...

Ook wat de regels betreft. Een low embankment in V4 is Short terrain dus zou Line of sight niet moeten blokkeren. Of zien jullie het anders?

Borsis
Maarschalk

Bericht door Borsis » do nov 30, 2017 11:26 am

je hebt twee soorten dijken.
De zomer- en de winterdijk. Die zijn verschillend van hoogte.
Dus je kan zowel low als high gebruik.
Een lage dijk stop niet echt de LoS maar een hoge dijk zeer zeker wel.
Je moet over voldoende fantasie beschikken om de waarheid aan te kunnen.

FOWPeter
Kapitein

Bericht door FOWPeter » do nov 30, 2017 1:58 pm

Hoi Louis17,
Zoals Borsis al schreef is er een zomerdijk (laag) en een winterdijk (hoog). Dit geldt echter vooral voor de grote rivieren, i.e. Maas, Waal en Nederrijn in een MG-scenario. Daarbij zijn de zomerdijken grofweg een meter (of twee) hoog en de winterdijk of 4 of 5 meter. De eerste verbergt tanks dus niet, en de twee wel. De uiterwaarden ertussen zijn veelal drassig, omdat ze 's winters veelal onder water staan en daardoor ongeschikt voor voertuigen. De drie bekendere acties in die gebieden zijn de Waaloversteek door de 82e AB (ben zelf stormboten met para's aan het maken), de terugtrekking van de 1e airborne (operation Berlin) en later operation Pegasus (bekend van Band of Brothers). Deze dijken zijn dus erg dominant op de tafel. De kleinere rivieren (Aa, Dommel, etc) en kanalen (Zuid-Willemsvaart, Maas-Waalkanaal, etc) hebben eigenlijk geen echte dijk en liggen iets lager in het maaiveld.
Daarnaast heb je nog een zeedijk, die is nog hoger en breder: bijvoorbeeld de gevechten bij Krabbedijke (Zeeland) vonden plaats op de (zee)dijk zelf. Dan zou de hele tafel de dijk zijn. Deze zijn dus eigenlijk alleen geschikt voor infanterie georiënteerde lijsten.

Wat je in hele operatiegebied (van Lommel (Be) t/m Arnhem -Oosterbeek) wel veel ziet, zijn licht verhoogde wegen (ca. 0,5 tot 1 meter boven het maaiveld) met een enkele rij bomen aan beide zijden, geflankeerd door een sloot, in een vlak weide of akkerlandschap, afgewisseld met bossen. Voor voertuigen creëert dit een "tunnel" waarin je goed zichtbaar bent vanaf de flanken. De sloten vormen meestal wel een barrière voor wielvoertuigen, maar over de velden kun je meestal wel rijden met alle type voertuigen. Er is altijd wel een talud om over de sloot het veld in te rijden (hoe komt de boer er anders met zijn trekker/paard?). Dit geeft een wat gevarieerder slagveld, maar wel relatief open en erg vlak.

Tip: veel van de gebieden zijn nog in redelijk dezelfde staat als in 1944 en zijn te verkennen met Google Streetview.
Hoop dat dit je iets verder helpt.
FOWPeter

Bosje
Generaal

Bericht door Bosje » do nov 30, 2017 4:16 pm

Ik heb zelf een aantal meter gemaakt ondertussen, van 1" isolatieschuim, zal binnenkort proberen wat foto's te maken

Louis17
Soldaat

Bericht door Louis17 » vr dec 01, 2017 10:15 am

Hallo iedereen,

Superbedankt voor de zeer complete feedback! Ik zal eens inspiratie gaan zoeken op google street view en rekening houden met jullie voorbeelden. Als iemand foto's heeft, heel graag.

recce103c
Generaal

Bericht door recce103c » do dec 21, 2017 8:37 am

Nadat de verhuizer hier is geweest eind december, kan ik wat foto's maken, tenzij je de genoemde rivier oversteken wil doen zijn de dijken en dijkwegen in polders het meest interessant. Deze zijn redelijk straightforward, BF wegbreedte + 2 cm aan elke kant voor grotere "rechte"dijken ( 2 1/2 - 3 cm hoog) id kleinere dijkjes (7 1/2 cm breed en 1 1/2 -2 cm hoog, die meer de vorm van beekjes en rivieren volgen en dus meer gebogen zijn.
Recce Forever!

Vinpiedev
Soldaat

Bericht door Vinpiedev » di jan 23, 2018 8:15 am

Ik heb er ooit van ebay een set gekocht en heb de maker toen gevraagd om typisch Nederlandse opritten voor mij bij te maken (Dutch ramps). Deie heeft hij later opgenomen in zijn bestand. Ik kan mij echter de naam niet meer herinneren. Ik zal ze eens uitgraven (lang niet meer gebruikt) om te zien of die naam nog op de dozen staat.

Overigens moet het met een foamcutter niet moeilijk zijn om ze te maken. Wanneer je van Gerard Boom een vaste hoek hulpstuk koopt, zijn al jouw stukken in dezelfde hoek afgevlakt en passen dus prima op elkaar. De hulpstukken van Gerard zijn echt fantastisch.

recce103c
Generaal

Bericht door recce103c » di jan 23, 2018 3:02 pm

recce103c schreef:
do dec 21, 2017 8:37 am
Nadat de verhuizer hier is geweest eind december, kan ik wat foto's maken, tenzij je de genoemde rivier oversteken wil doen zijn de dijken en dijkwegen in polders het meest interessant. Deze zijn redelijk straightforward, BF wegbreedte + 2 cm aan elke kant voor grotere "rechte"dijken ( 2 1/2 - 3 cm hoog) id kleinere dijkjes (7 1/2 cm breed en 1 1/2 -2 cm hoog, die meer de vorm van beekjes en rivieren volgen en dus meer gebogen zijn.

Ik heb ze weer terug gevonden. Ik wil ze best uitlenen voor jullie project. Moeten we even over die hand over spreken. Die van mij zijn zonder wegen
Recce Forever!

Plaats reactie