En een extraatje, een poging om mijn 'Columna Durruti' op een ietwat 'correcte' manier van EW naar MW te trekken.
Dus, volgens mijn verhaaltje wonnen de Republikeinen de Spaanse Revolutie maar werd ondertussen die revolutie wel geheel door de Stalinisten verraden. Om van de anarchisten en andere 'ongewensten' af te zijn, stuurde men hen als expeditieleger naar de Sovjetunie om de Duitsers te stoppen.
In EW heb ik een standaard motostrelkovy, in MW komt daar dus nog volstrekt anachronistische Makhnovistische cavalerie bij. Laat ons zeggen dat de anarchisten erin slaagden om voorbij de Krim in samenspel met de Sovjets de Duitsers af te remmen. In het stroomgebied van de Don wakkerden ze de verhalen van diegenen aan die twintig jaar eerder tegen de Witten en later de Roden hadden gevochten onder Nestor Makhno. Bevrijde dorpen plaatsten vaders en zonen weer op paarden en haalden de vlaggen van hun vergane glorie weer boven.
Maar dat was buiten de plannen van Vadertje Stalin gerekend! Toen het Rode Leger werd teruggeworpen door de Duitsers was alle hulp welkom, ook die van 'ideologisch onzuiveren' zoals de CNT-FAI of de kinderen van Nestor Makhno. Maar nu, twee jaar in de oorlog, zijn alle gelegenheden goed om hun successen uit te buiten over hun lijken heen. 'Breakthrough tanks' zoals de KV-1 met Sovjet tank riders steunen de anarchistische opmars, en om hen een duwtje in de rug te geven staan achteraan de linie 'politiek zuivere' kommissars met machinegeweren klaar om al wie het waagt zich van de beloofde slachting terug te trekken neer te maaien...
Het zijn duidelijk de laatste dagen voor diegenen die zo ongelukkig waren om naar de Sovjetunie te zijn verscheept...
Een 'rule of cool' leger, dat was het al, benieuwd of het ook iets kan op het slagveld!